19 Buah-Buahan [Khasiat & Manfaat]


1. Buah Acai Berry
>Membantu dan merangsang sistem imuin dan motabolisma
>Membantu Menghalang pembekuan darah
>Mengawal kolestrol dan baik untuk jantung
>Membantu menurukan berat badan
>Memberikan tidor yang lena
>Mencegah dan merawat Alzheimer
>Menurunkan tekanan darah
>Amino asid/protein menyerupai profile telur
>Membantu melawan Radikal Bebas
>kaya dengan Vitamin, Mineral ,Fitonutrien
>Anti penuaan dan radang


2. Buah Anggur Putih
>Buah anggur yang beraneka jenis warna memberi spectrum perlindungan Anti-Pengoksidaan. Komponan jus buah anggur dilapurkan boleh mengurangkan risiko terhadap kanser, strok, sakit jantung dan Meningkat kandaya ingatan

>Menentang jangkitan
>Membantu merawat Jantung, Kencing manis
>Pengurangan risiko tanggungan estrogen kanser
>Merangsang kepadatan tulang
>Pembersihan Usus Perut


3. Buah Anggur Ungu
Buah ini mengandungi Resveratrol, sejenis agen Anti-Pengoksidan yang menentang Kanser. Jus anggur memberikan kebaikan : Anti-Penuaan, Anti-Infamasi (Radang), Kesihatan Sistem Jantung, Pencegahan Kanser Prostat, Anti Bakteria dan Kesihatan otak,kulit dan mata.

4.Buah Prun

Buah Prun merupakan buah plum yang dikeringkan, ia kaya dengan minerals dan polyphenol, mempunyai nilai ORAC yang amat tinggi. proses pengeringan sebenarnya semakin meningkatkan daya Anti-Pengoksidan lebih daripada 6 kali ganda. Buah Prun mempunyai daya pemulihan seperti berikut :
>Menentang jangkitan
>Membantu merawat Jantung, Kencing manis
>Pengurangan risiko tanggungan estrogen kanser
>Merangsang kepadatan tulang
>Pembersihan Usus Perut



5.Buah Camu Camu Berry
Merupakan suber Vitamin C semulajadi yang paling kaya di dunia. Kandungannya dinilai sebanyak 30-60 kali lebih tinggi untuk memperkuatkan sistem daya tahan dan memperbaiki tisu penghubung. Ia di dokumenkan mempunyai daya keupayaan sebagai Astringent, Anti-Pengoksidaan dan Emollient terhadap >jangkitan virus, Selsema, Kemunduran Macular dan Masalah Gusi.


6. Buah Kiwi
Kaya dengan phytonutrient serta pelbagai vitamin dan mineral, terkenal sebagai alternatif kepada aspirin untuk mencairkan darah demi perlindungan kesihatan sistem jantung.
Diantara khasiat buah kiwi adalah :
>Melindungi DNA dari Radikal bebas
>Pengawalan tahap gula dalam darah
>Mengurangkan Triclycerides dalam darah
>Pencegahan kanser kolon/kenser kulit/prostate
>Pengawalan kolestrol dan penyingkiran toksin kolon


7.Buah Goji Berry/ Wolf Berry
Selama beribu-ribu tahun di Negara China, ia di kenali sebagai "Herba Panjang Umur". Ia membekalkan Anti-Pengoksidaan dan Polysaccharides serta menunjukkan peningkatan aktiviti sistem daya tahanan. Baik untuk :
>Keletihan kronik
>Penyakit kulit
>sakit Kepala
>sakit sendi-sendi dan sengal-sengal tulang
>kencing manis, kanser
>sukar tidur/insomnia
>Meningkatkan fungsi seksual


8. Buah Blue Barry
Buah ini merupakan Anti-Pengoksidaan yang cukup berkesan. Perubatan Traditional memberitahu kita bahawa blueberry mempunyai sejarah yang lama dalam penggunaan perubatan. Amat baik untuk :
>Peningkatan selera makan
>Peningkatan daya ingatan
>menyokong saluran darah
>Mencegah jangkitan saluran air kencing
>Pencegahan Kencing manis, Kanser Payudara/seviks dan Jantung


9. Buah Delima
Jus buah Delima mengandungi Anti-pengoksidaan yang lebih daraipada Teh Hijau, jus bluebarry, jus Cranberry atau jus oren. Ia amat berkesan untuk membersih plak dan dinding dalam arteri. Ia telah digunakan dalam bidang perubatan selama beribu-ribu tahun. Khasiat Delima adalah :
>Mengawal: Strok, kencing manis, tekanan darah, sakit jantung
>Menentang bakteria dan jangkitan kulat
>Pencegahan pembekuan darah
>Membantu masalah usus


10. Buah BilBerry
Buah ini mempunyai hubungan rapat dengan blueberry dan ia terkenal dengan daya memperkuatkan kapilari-kapilari mata. Membantu melambatkan proses kemunduran macular berkaitan dengan usia, rabun malam dan gangguan mata yang berkaitan dengan diabetes. Buah bilberry mempunyai daya penyembuhan dan kesan pemulihan untuk penyakit berikut :
>Batu pundi, Glaukoma, darah Tinggi.Bengkak sendi
>Memperkuatkan kapilari
>Pencegahan/rawatan reumatik
>Pembentukan kolagen


11.Buah Laici
Buah Laici berasal dari hutan cuaca panas di China Selatan dan juga di Vietnam. Ia telah di pelihara di negara China lebih daripada seribu tahun. Ia merupakan hutan yang di gemari oleh orang ramai di negara-negara asia. Dengan setiap 100 gram isinya, terdapat 72mg Vitamin C. Laici dapat membantu mengurangkan risiko kanser.



12. Buah Pear
Pada zaman silam, buah Pear Nashi hanya di sajikan kepada golongan kaya dan bangsawan cina. Buah ini ditanam dan dimakan dari abad ke abad. Buah Pear Nashi merupakan sumber diet fiber yang utama, ia juga mempunyai kandungan potassium dan pelbagai mineral utama. Mengandungi kira-kira 10% USRDA untuk vitamin C dan sari folate yang menjadikan kumpulan vitamin B kompleks, Vitamin-vitamin tersebut adalah penting untuk aktiviti metabolisme dan penghasilan sel-sel darah merah.


13. Buah Cran Berry
Buah ini kaya dengan phytonutrients dan pranthocynidins (PAC's) berdasarkan sejarah. Cran Berry banyak di gunakan untuk :
>Menyokong kesihatan gusi , penyakit darah tinggi
>Mengatasi gangguan pundi hempedu dan hati serta penghadaman makanan
>Pencegahan kanser prostate dan kesihatan saluran air kencing
>Anareksi-wanita hilang nafsu makan kerana takut gemuk


14. Buah Acerola Cherry
Buah ini tumbuh dengan suburnya pada tanah berpasir di kawasan tropika. Ia merupakan Anti-Pengoksidaan yang baik, kaya dengan vitamin dan mineral. Terdapat lebih 150 unsur-unsur nutrien telah dikenal pasti dalam buah Acerola Cherry. Ia dilapurkan mempunyai daya anti-fungus yang kuat dan berkeupayaan untuk merendahkan tahap kolestrol. Ia di buktikan boleh menentang proses penuaan sel-sel, membantu menghidratkan kulit dan mempergiatkan fungsi kapilari. Orang Asli telah lama menggunakan buah ini untuk tujuan :
>Merawat demam, kencing manis dan memulihkan luka
>Baik untuk Radang, fungsi jantung dan buah pinggan
>Merawat Astringent, Tuberculosis dan Reumatism


15. Buah Pear
Penanaman buah Pear mula dikesan sejak 3,000 tahun lalu di Asia Barat. Ia merupakan permakanan luar biasa di istana Louis XIV, Perancis . Pernah dikenali sebagai 'Hadiah dari Alam' oleh Homer di epik beliau, odyssy. Buah ini kaya dengan perisa, Fiber potassium, polyhenols, vitamin C dan copper. Buah ini juga mengandungi gula semula jadi yang manis di kenali sebagai Levulose. Buah Pear dikaitkan dengan :
>Anti-Infeksi/jangkitan, anti-inflamation/radang
>Pembersihan Kolon, dan tisu-tisu badan
>Mengawal tahap gula dalam darah
>Membantu Metabolism
>Merendahkan tahap kolestro dan mengekalkan kesihatan jantung


16. Buah Aronia
Jus Aronia mengandungi tahap anthocyanins & flavonoids yang tinggi, 5-10 kali ganda daripada jus cranberry. Nutrien yang memanfaatkan ialah Anti-Pengoksidaan, Polyphenols, Mineral dan Pelbagai Vitamin yang dipercayai boleh mengelakkan kanser dan penyakit kardium. Buah Aronia mengandungi mineral trace yang penting, ia telah digunakan sebagai permakanan anti-biotik. Ia juga dilaporkan berguna untuk menentang inflamasi/radang, diabetes dan masalah pengaliran darah. Ia mempunyai 10 kali ganda kandungan asid quinic buah cranberry, yang menjadikannya buah yang sesuai menentang infeksi/jangkitan saluran air kencing.


17. Buah Passion
Buah Passion kaya dengan pelbagai vitamin, mineral dan fiber termasuk kalsium, magnesium, fosforus, kalium, sodium dan sulfur dan juga vitamin B. Legenda Buah Passion bermula semenjak 2,000 tahun yang lalu. Pada masa kini, kajian perubatan moden telah menggunanya untuk memudahkan tidur, mengurangkan kegelisahan dan berkesan kepada kanak-kanak hyper aktif. Kesan kebaikan sampingan termasuk :
>Asma
>Diuretik ringan
>infeksi saluran air kencing
>kesihatan jantung



18. Pisang

Pisang kaya dengn fiber, magnesium, Vitamin B6 , juga terkenal dengan kandungan potassium dan essential electrolyte yang membantu mengawal kimia darah, khasnya keseimbangan pH. Ia telah terbukti bahawa serotonin dan norepinephrine dalam pisang banyak membantu mereka yang menghidapi penyakit tekanan psikologi. Pisang boleh membantu :

Ø Tidur dengan lena

Ø Penghasilan kologen

Ø Mengelakkan penyakit jantung dan kanser

Ø Mengawal tekanan darah

Ø Mempertingkatkan tenaga

Ø Melegakan cirit-birit dan sembelit



19. Buah Appricot

Buah Appricot kaya dengan pelbagai agen-agen Anti-Pengoksidaan, fiber boleh larut, beta carotene, magnesium, zat besi, fosforus, kalium dan vitamin C. Ia termasul salicylate semulajadi, ramuan utama dalam aspirin. Nutrien yang terkandung dalam buah Appricot adalah terkenal untuk mengelakkan:

>strok, kanser, katarak, jantung dan prosate

>ketidakseimbangan tekanan darah

>kemunduran Macular


1 comment:

Moose said...

Jangan lupa ada buah tempatan yg jauh lebih kaya dan berkhasiat dari buah2 yg telah di sebut dalam article tadi. Ia mengandungi kandugan beta carotene yg tertinggi, ...jauh lebih tinggi dari carrot mahu pun tomato. Selain dari itu ia juga mengandungi Vitamin E tocotrienol yg telah terbukti dapat menurunkan kandugan cholesterol di dlm badan. Tahukan anda Vit E, tocotrienol jauh lebih potent dari Vit E, tocoferol yg selalu kita beli di kebanyakan kedai2 farmasi. So, apa kah buah itu??? Jawapan nya Buah Sawit.....